dimecres, 11 de gener del 2012

UNESCO

Competència digital
Anomenem competència digital al conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia. El procés d’adquisició de les mateixes s’anomena alfabetització digital i el deu desconeixement s’anomena analfabetisme digital.
A la Universitat, la competència digital facilita l’aprenentatge de l’estudiant i aquest es pot ajudar del suport de les TIC per dur a terme treballs, interaccions, comunicar-se, etc.
En quant als Graus de Mestre, a més de les competències digitals cal afegir les competències especifiques per tal d’habilitar l’educador a aprendre. A més cal dir, que aquestes competències no són estàtiques sinó que contínuament els Mestres s’han d’anar formant contínuament, ja que les tecnologies canvien constantment.
Finalment, s’han publicat diversos documents que marquen les directrius sobre quines haurien de ser les competències TIC dels docents. Entre aquests es podrien destacar dos:

1. Normes UNESCO
S’han de tenir en compte tres nivells d’aprofundiment que han d’adquirir els docents pel que fa a l’ús de la tecnologia:
  • Nocions bàsiques de tecnologia: Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del “maquinari” i “programari”, així com les aplicacions d’activitat, un navegador, un programa de comunicacions, un programa de presentació i aplicacions de gestió.

    Els docents han de posseir les competències i coneixements tecnològics dels recursos web que calen per utilitzar la tecnologia.


  • Aprofundiment de coneixements: Els docents han de conèixer tota una sèrie d’aplicacions i instruments específics i han de ser capaços d’utilitzar-los amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes i projectes, així com ser capaços d’utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar, accedir a la informació i comunicar amb experts externs.

    Els docents també hauran de saber utilitzar les TIC per crear i supervisar els plans de projectes dels estudiants de grups o individuals.


  • Creació de coneixements: Els docents han de ser capaços de concebre comunicats del coneixement basades en les TIC, i també han de saber utilitzar aquestes tecnologies per fomentar les competències dels estudiants en matèria i creació de coneixements, així com el seu aprenentatge permanent i reflexiu.
    Sobretot cal que els docents tinguin la capacitat d’experimentar i aprendre contínuament a utilitzar les TIC

Estàndards UNESCO de competència en TIC per a docents
Com que actualment cada vegada les tecnologies tnen més pes a dins de la societat, per tenir èxit cal tenir coneixements sobre les TIC.
En un context educatiu i sòlid, les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) poden ajudar als estudiants a adquirir les capacitats necessàries per arribar a ser: competents, cercadors, analitzadors i avaluadors d’informació, solucionadors de problemes i prenedors de decisions, usuaris creatius i eficaços d’eines de productitvat, comunicadors, col·laboradors, editors i productors, ciutadans informats, responsables i capaços de contribuir a la societat.
Gràcies a la utilització contínua i eficaç de les TIC en processos educatius, els estudiants tenen l’oportunitat d’adquirir capacitats importants en l’ús d’aquestes. El docent és la persona que exerceix el paper més important en la tasca d’ajudar els estudiants a adquirir aquestes capacitats. És per això, que és fonamental que tots els docents estiguin preparats per oferir aquestes oportunitats als seus estudiants.
La finalitats de la UNESCO és ajustar la formació dels docents amb els objectius nacionals en matèria de desenvolupament. Per desenvolupar aquests Estàndards es van definir tres factors de productivitat: aprofundir en capital, millorar la qualitat del treball i innovar tecnològicament.
Aquests tres factors de productivitat serveixen de base a tres enfocaments complementaris que vinculen les polítiques educatives al desenvolupament econòmic:

  •       Enfocament de nocions bàsiques de Tecnologia: Incrementar la comprensió tecnològica d’estudiants, ciutadans i força laboral mitjançant la integració de competències en TIC en els plans d’estudis-currículums.
  •       Enfocament d’aprofunditat de coneixements: Augmentar la capacitat d’estudiants , ciutadans i força laboral per utilitzar els coneixements per tal d’afegir valor a la societat i a l’economia, aplicant aquests coneixements per resoldre problemes complexos i reals.
      Enfocament de generació de coneixement: Augmentar la capacitat d’estudiants, ciutadans i força laboral per innovar, produir nou coneixement i treure profit d’aquest.
L’elaboració d’aquests estàndard respon a la inquietud compartida per molts docents de no desenvolupar les habilitats indispensables en l’ús de les TIC necessàries. Per això, els estàndards no es limiten a abordar les competències en les TIC, sinó que van més enllà i examinen aquestes competències a la llum de les novetats pedagògiques, dels plans d’estudis, de l’organització de les institucions educatives i de les necessitats dels professors que desitgen millorar la qualitat del seu treball.

2. Normes de la ISTE
La ISTE ha publicat dos documents sobre les competències que haurien de tenir tant els docents com els estudiants
  • 2.1. Normes Nacionals sobre la Tecnologia Educativa per a Docents. On els docents haurien de ser competents en:

             Inspirar i facilitar l’aprenentatge i la creativitat dels estudiants
 Planificar i dissenyar experiències d’aprenentatge i avaluació incorporant instruments             contemporanis
Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital
            Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat
Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge

  • 2.2 Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants

                Creativitat i innovació
    Comunicació i col·laboració
    Investigació i fluïdesa en l’ús de la informació
    Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions
   Ciutadania digital
   Funcionament de la tecnologia i conceptes

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada