diumenge, 9 d’octubre del 2011

12 Propostes d'ús creatiu i multimedial del programa PorwerPoint


12 PROPOSTES D’ÚS CREATIU I MULTIMEDIAL DEL
PROGRAMA POWERPOINT

Aquest document d’en Jordi Simón i Llovet parla del famós programa Microsoft PowerPoint o l’Impress d’Open Office. Per fer-ho comença amb una petita introducció en la que diu, que fa uns anys en una conferència (per exemple) l’orador només transmetia el que volia dir oralment sense cap suport gràfic. Ara però, gràcies al PowerPoint, l’orador pot ressaltar els punts més importants de la seva conferència per tal que el públic el segueixi amb més facilitat.
No obstant, com cada tema el PowerPoint també tens els seus avantatges i desavantatges. Quan la tecnologia a les aules va anar progressant, van veure que aquest programa podria ser una eina no fer facilitar la feina i fer-la més entenedora sinó per la comoditat i que a les universitats, els estudiants només estudiessin els punts més importants del programa.
Simón i Llovet fa referència dos tipus de presentacions, una presentació més formal on el coneixement es transmet de la millor manera possible i d’una altre més informal on la presentació és més creativa i original.
Tot seguit l’autor del document ha establert una sèrie de punts on hi trobem els avantatges i els inconvenients del programa.
Els avantatges més importants l’autor cita:
<!               · L’alumne sempre té en pantalla, una guia del que s’està dient.
<!               · Permet incorporar imatges il·lustratives. 
<!               · Permet crear esquemes de manera que és fa més intel·ligible la matèria. 
<!               · L’alumne té més facilitat per prendre apunts. 
Tot seguit també fa referència als desavantatges, però segons ell el desavantatge més important és que l’orador ofereix un discurs lineal entre el parlant i l’oient.
A més a més també cita aquests inconvenients:
• Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives, aleshores dificulta a l’oient llegir amb claredat. 
• L’orador limita a llegir la pantalla, no fa una explicació extensiva del tema.
• Si no hi ha un bon sistema de projecció, l’aula sempre estarà a les fosques amb
el cansament que això provoca als alumnes.
• Una idea generalitzada és que si incorporem molt efectes d’animació, en aquest cas correm el risc que, l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs.

• Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid. 
• S’estableix a classe un doble  discurs, el de l’orador  que va explicant i el de  l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives que li mostren.
Com hem comentat abans l’ús dels PowersPonints poden ser més formals o creatius. Seguidament veurem quines son les característiques d’un PowerPoint creatiu.

      · Presentacions que treballen en espais i moments que van mes enllà de la situació de classe forma
      · Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o alumne/alumne.
      · Introduccions que incorporem elements propis del llenguatge audiovisual com
un element més que ens facilita l’expressió a classe
· Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador, la creació i l’aprenentatge cooperatiu.
· Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
· La no limitació de l’ús del programa PowerPoint a les presentacions i pensar què es tract d’una bona eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.
· El PowerPoint dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe.

L’autor especifica que en aquest darrer i últim apartat l’explicació de les propostes creatives del PowerPoint no és poden fer generalitzant tots els temes relacionats amb com treballar en aquest programa sinó que fa servir exemples per explicar allò que vol transmetre.
Durant tot el text s’ha anat remarcant que l’ús de recursos multimedials és un dels avantatges més importants del programa Power Ponts i les primeres propostes tenen molt a veure amb la primera dita. En aquest apartat Simón utilitza l’exemple d’una classe d’història de l’art per fer la seva explicació dient que en comptes de fotografies, el professor podria utilitzar un PowerPoint per introduir-hi imatges i al costat d’aquesta fer una explicació del que significa.
Una de les propostes que remarca l’autor seria fer possible l’accés aleatori a
qualsevol imatge o ampliació de manera que el mestre o orador pogués flexibilitzar el seu
discurs i és pogués adaptar al ritme de la classe. Si també podem modificar i editar les imatges també ho podríem fer amb sons i melodies que ens permetessin tenir un repertori o una llista de reproducció de fragments… etc.

 Podem veure en tots dos exemples que  no hi ha cap discurs prefixa’t en les
presentacions i fins i tot podria tractar-se d’arxius de PowerPoint sense text.
Com ja sabem el programa PowerPoint també ens pot servir per crear material escrit, ja que aquest  programa no te les limitacions d’una pàgina de text (paràgrafs, marges,...). L’autor doncs, deixa clar que és molt més fàcil crear un esquema amb un Power Pont que no pas amb un Word i que és més fàcil editar una fotografia amb un PowerPoint que no amb un Photoshop. Aquest programa a més de facilitar la feina també fa que les classes, conferències molt més interessants per que parteix d’una base en que el col·lectiu pot aportar propostes varies així doncs la classe esdevé més motivadora i interactiva a l’hora de realitzar-la. És ara que a mesura que les tecnologies han anat avançant en el ram de l’educació es demana que els alumnes presentin els treballs amb PowersPoints, aquest fet fa que els alumnes sintetitzin les idees i sàpiguen estructurar bé la seva feina. Com ja s’ha dit abans aquest programa és senzill de fer servir i no estem parlant de classes universitàries sinó que a les escoles també pot ser una eina útil per combinar informàtica i qualsevol matèria.
Des de sempre l’escola ens ha fet treballar sobre un paper però Joan Ferrés ens parla de les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d’emocions i com aquestes poden motivar grups de persones vers unes actituds concretes. Així l’alumnat presta més atenció i intervé més en les classes sigui en un debat de dues opinions.. etc.
Per acabar, una de les últimes funcions o usos que té el PowerPonint és recollir idees, és a dir fer servir imatges, melodies… etc, per fer més entenedora la matèria. El PowerPonint serveix per facilitar la feina i ha de ser una manera d’ensenyar i aprendre, amb un únic ús, ser creatiu i flexible. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada